Legendární Tatra 805: Hasičský klenot, který slouží dodnes

Tatra 805 Hasiči

Historie vzniku hasičské Tatry 805

Hasičská Tatra 805 se zrodila v období, kdy československé hasičské sbory naléhavě potřebovaly modernizovat svůj vozový park. V roce 1953 začala výroba speciálně upravené verze Tatry 805, která byla původně vyvinuta pro armádní účely. Tento lehký nákladní automobil se ukázal jako ideální platforma pro přestavbu na hasičské vozidlo, zejména díky své kompaktní velikosti a výborné průchodnosti terénem.

Přestavby na hasičskou verzi se ujaly dílny národního podniku THZ (Technické hasičské zařízení) v Vysokém Mýtě, kde zkušení technici upravovali sériové vozy podle specifických požadavků hasičských sborů. Původní valníková korba byla nahrazena speciální hasičskou nástavbou, která obsahovala prostor pro hasičské vybavení a čerpadlo PS-8. Zajímavostí je, že každý vůz byl v podstatě originálem, protože úpravy se často přizpůsobovaly konkrétním požadavkům jednotlivých sborů.

Hasičská Tatra 805 byla vybavena vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem o objemu 2545 ccm, který poskytoval výkon 75 koňských sil. Tento motor se vyznačoval mimořádnou spolehlivostí a schopností pracovat i v extrémních podmínkách. Důležitým prvkem byla také redukční převodovka, která umožňovala jízdu v náročném terénu, což bylo pro hasičské zásahy často klíčové.

Výroba hasičské verze Tatry 805 probíhala v letech 1953 až 1960, přičemž celkem bylo vyrobeno několik set kusů těchto speciálních vozidel. Každý vůz byl vybaven základním hasičským vybavením, včetně hadic, proudnic, žebříků a dalšího nezbytného materiálu. Nástavba byla konstruována tak, aby umožňovala rychlý přístup k veškerému vybavení, což bylo při zásazích nesmírně důležité.

Zajímavou kapitolou je také vývoj různých modifikací hasičské Tatry 805. Některé vozy byly vybaveny výkonnějším čerpadlem, jiné měly rozšířenou kabinu pro přepravu většího počtu hasičů. V horských oblastech se osvědčily verze s navijákem, které dokázaly pomoci v obtížně přístupném terénu. Postupem času se také objevily specializované verze pro lesní požáry nebo technické zásahy.

Hasičská Tatra 805 se stala legendou československého hasičství a mnoho exemplářů sloužilo u hasičských sborů až do 80. let 20. století. Její hlavní přednosti - robustní konstrukce, spolehlivost a vynikající průchodnost terénem - z ní učinily ideální hasičské vozidlo své doby. Dodnes se některé kusy dochovaly v perfektním stavu díky péči sběratelů a hasičských muzeí, kde připomínají důležitou etapu ve vývoji československé hasičské techniky.

Technické parametry a rozměry vozu

Tatra 805 používaná hasičskými sbory byla postavena na robustním podvozku s páteřovou rámovou konstrukcí, která byla charakteristická pro vozidla značky Tatra. Celková délka vozidla činila 4850 milimetrů, šířka dosahovala 2100 milimetrů a výška byla 2350 milimetrů. Rozvor náprav byl nastaven na 2700 milimetrů, což zajišťovalo dobrou manévrovatelnost v terénu i městských podmínkách. Světlá výška 400 milimetrů umožňovala překonávání náročného terénu.

Pohonnou jednotkou byl vzduchem chlazený benzínový motor Tatra 603 o objemu 2545 ccm. Tento čtyřválcový motor s protilehlými válci (boxer) dosahoval výkonu 55 koní při 3500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment činil 152 Nm při 2000 otáčkách za minutu. Motor byl umístěn vzadu za zadní nápravou, což přispívalo k lepší trakci vozidla.

Převodovka byla čtyřstupňová synchronizovaná s přídavnou redukcí, která umožňovala celkem osm převodových stupňů vpřed a dva vzad. Vozidlo bylo vybaveno pohonem všech kol (4x4) s možností připojení předního náhonu. Uzávěrky diferenciálů na obou nápravách zvyšovaly průchodnost terénem.

Brzdový systém byl hydraulický dvouokruhový, vybavený bubnovými brzdami na všech kolech. Parkovací brzda působila mechanicky na zadní kola. Palivová nádrž měla objem 85 litrů, což zajišťovalo dostatečný dojezd. Průměrná spotřeba paliva se pohybovala okolo 18-20 litrů na 100 kilometrů v běžném provozu.

Kabina řidiče byla třímístná, přičemž prostřední sedadlo bylo sklopné pro lepší přístup k motoru. Hasičská nástavba obsahovala standardně nádrž na vodu o objemu 800 litrů a vysokotlaké čerpadlo s výkonem 1600 litrů za minutu při tlaku 8 atmosfér. Vozidlo bylo vybaveno navijákem s 30 metry hadice pro rychlý zásah.

Maximální rychlost vozidla dosahovala 70 kilometrů v hodině na zpevněné vozovce. Stoupavost vozidla byla vynikající, dokázalo vyjet 45% stoupání. Brodivost bez přípravy činila 800 milimetrů. Pohotovostní hmotnost vozidla byla 3850 kg, přičemž celková přípustná hmotnost dosahovala 5300 kg. Užitečné zatížení tedy činilo 1450 kg.

Vozidlo bylo vybaveno elektroinstalací o napětí 12V, dvěma akumulátory a dynamem o výkonu 300W. Osvětlení zahrnovalo kromě standardních světel také dva přídavné reflektory pro noční zásahy. Pneumatiky rozměru 7,50-20 byly terénního vzoru, umožňující dobrou průchodnost v různých podmínkách.

tatra 805 hasiči

Tatra 805 byla nejspolehlivější hasičský vůz, který jsem kdy viděl. Vyjela za každého počasí a nikdy nás nenechala ve štychu.

Vlastimil Kovařík

Pohonná jednotka a jízdní vlastnosti

Tatra 805 byla vybavena vzduchem chlazeným vznětovým čtyřválcovým motorem Tatra 603 s objemem 2545 ccm, který dosahoval výkonu 55,2 kW (75 koní) při 3200 otáčkách za minutu. Motor byl umístěn v přední části vozidla pod kabinou řidiče, což bylo typické řešení pro nákladní vozidla Tatra té doby. Zajímavostí bylo, že motor byl nakloněn o 15 stupňů doprava, což umožňovalo lepší přístup k důležitým komponentům při servisu.

Převodovka byla mechanická, čtyřstupňová se zpátečkou, doplněná o redukční převodovku. Díky této kombinaci mělo vozidlo celkem 8 převodových stupňů vpřed a 2 vzad, což významně zlepšovalo jeho průchodnost těžkým terénem. Spojka byla suchá, jednokotoučová s mechanickým ovládáním.

Hasičská verze Tatry 805 vynikala výbornými jízdními vlastnostmi v terénu, k čemuž přispíval především pohon všech kol s uzávěrkami diferenciálů. Vozidlo bylo schopné překonávat stoupání až 45 stupňů a brodit se vodou do hloubky 800 mm, což bylo pro hasičské zásahy v obtížně přístupném terénu klíčové. Centrální huštění pneumatik umožňovalo regulaci tlaku v pneumatikách přímo z kabiny řidiče, což významně zvyšovalo průchodnost různými typy povrchů.

Odpružení bylo realizováno pomocí torzních tyčí vpředu i vzadu, což v kombinaci s nezávislým zavěšením všech kol zajišťovalo dobrou stabilitu i v náročném terénu. Brzdy byly hydraulické, bubnové na všech kolech, s mechanickou ruční brzdou působící na zadní kola. Přestože se jednalo o relativně jednoduché řešení, poskytovalo dostatečný brzdný účinek i při plném zatížení vozidla hasičskou výbavou.

Maximální rychlost hasičské Tatry 805 dosahovala na zpevněné vozovce 70 km/h, což bylo vzhledem k určení vozidla dostačující. Spotřeba paliva se pohybovala kolem 18-22 litrů nafty na 100 kilometrů v závislosti na zatížení a charakteru terénu. Palivová nádrž o objemu 85 litrů zajišťovala dostatečný dojezd i při náročných zásazích.

Specifickou vlastností byla výborná manévrovatelnost díky relativně krátkému rozvoru náprav a malému poloměru otáčení, který činil pouhých 12,5 metru. To umožňovalo snadnou manipulaci s vozidlem i v úzkých uličkách nebo lesních cestách. Světlá výška 400 mm pak zaručovala dobrou průchodnost i velmi náročným terénem, což bylo při hasičských zásazích často rozhodující.

Motor byl známý svou spolehlivostí a odolností, což bylo pro hasičské vozidlo zásadní. Pravidelná údržba byla relativně jednoduchá díky dobré přístupnosti hlavních komponentů. Vzduchové chlazení motoru navíc eliminovalo problémy s zamrzáním chladicí kapaliny v zimním období, což bylo významnou výhodou při zásazích v mrazivém počasí.

Hasičská nástavba a vybavení

Hasičská nástavba vozu Tatra 805 byla speciálně navržena pro potřeby hasičských sborů a představovala významnou modifikaci původního nákladního automobilu. Základním prvkem hasičské nástavby byla vodní nádrž o objemu 800 litrů, která byla umístěna v zadní části vozidla. Nástavba byla vyrobena z kvalitního ocelového plechu a byla pevně přišroubována k rámu vozidla. Součástí nástavby bylo také čerpadlo PS-8, které dosahovalo výkonu 800 litrů za minutu při tlaku 8 atmosfér.

V přední části nástavby se nacházela kabina pro posádku, která byla rozšířena na celkem 8 míst k sezení. Hasičská úprava interiéru zahrnovala speciální držáky na dýchací přístroje a osobní ochranné prostředky. Po obou stranách nástavby byly umístěny uzamykatelné skříně pro uložení hasičského vybavení, jako jsou hadice, proudnice, rozdělovače a další technické prostředky.

Střecha nástavby byla vybavena pevným žebříkem a pochozí plošinou, která umožňovala bezpečný pohyb hasičů při manipulaci s vybavením. Na střeše byl také instalován držák na sací hadice a další příslušenství. Významným prvkem byla také osvětlovací technika, která zahrnovala výsuvný osvětlovací stožár s reflektory pro noční zásahy.

Součástí standardní výbavy vozidla byly dva naviják s hadicemi B75 o délce 20 metrů, které byly umístěny v zadní části nástavby. Vůz byl také vybaven přenosným motorovým čerpadlem, které bylo možné v případě potřeby snadno vyjmout a použít samostatně. V pravé zadní skříni bylo umístěno příslušenství pro tvorbu pěny, včetně přiměšovače a pěnotvorných proudnic.

Specifickým prvkem hasičské Tatry 805 byl systém rychlého výsuvu požárního příslušenství, který umožňoval okamžitý přístup k nejčastěji používanému vybavení. Vůz disponoval také elektrickým navijákem s ocelovým lanem o nosnosti 3,5 tuny, který byl využíván při vyprošťovacích pracích. Součástí výbavy byl také přenosný generátor elektrického proudu o výkonu 2 kW.

Pro zajištění spolehlivého provozu v zimním období byla nástavba vybavena systémem vytápění vodní nádrže a čerpadla. Vozidlo bylo také vybaveno speciálním systémem odvodnění, který zabraňoval zamrzání vody v potrubí a armaturách. V zadní části nástavby byl umístěn výklopný žebřík, který sloužil pro přístup k vybavení na střeše vozidla.

tatra 805 hasiči

Hasičská nástavba Tatry 805 byla navržena s důrazem na praktičnost a funkčnost. Všechny ovládací prvky byly ergonomicky rozmístěny tak, aby byla zajištěna maximální efektivita při zásahu. Vnitřní uspořádání skříní bylo optimalizováno pro rychlý přístup k vybavení a jeho snadnou údržbu. Díky promyšlené konstrukci nástavby a kvalitnímu zpracování sloužily tyto vozy spolehlivě mnoho let v hasičských sborech po celé republice.

Použití v terénu a dostupnost

Tatra 805 se v hasičské službě osvědčila jako mimořádně spolehlivý a terénně zdatný automobil. Díky své kompaktní konstrukci a výborné průchodnosti terénem byla schopná dostat se i do míst, kam větší hasičská technika nemohla. Vozidlo bylo vybaveno uzávěrkami diferenciálů a redukcí, což umožňovalo překonávat i velmi náročný terén. Stoupavost až 45 stupňů a brodivost do 800 mm představovaly parametry, které z tohoto vozidla dělaly ideální stroj pro zásahy v horských oblastech a těžko přístupném terénu.

Dostupnost náhradních dílů byla v době aktivní služby velmi dobrá, jelikož mnoho komponentů bylo shodných s civilními verzemi vozidla. V současnosti je situace složitější, nicméně díky rozsáhlé komunitě nadšenců a renovátorů lze většinu dílů stále sehnat nebo nechat vyrobit. Některé sbory dobrovolných hasičů si dokonce vytvořily vlastní zásoby náhradních dílů, které jim pomáhají udržovat tato vozidla v provozuschopném stavu.

Terénní vlastnosti Tatry 805 byly vynikající především díky její nízké hmotnosti a kompaktním rozměrům. Vozidlo bylo schopné projet i úzkými lesními cestami a díky své obratnosti se dokázalo vytočit i na velmi malém prostoru. Toto bylo zvláště ceněno při lesních požárech, kdy bylo nutné rychle reagovat a dostat se co nejblíže k ohnisku požáru i v nepřístupném terénu.

V zimních podmínkách se Tatra 805 také osvědčila díky své dobré ovladatelnosti na sněhu a ledu. Systém pohonu všech kol zajišťoval výbornou trakci i v extrémních podmínkách. Mnoho hasičských sborů využívalo tato vozidla celoročně, přičemž v zimě byly často vybaveny sněhovými řetězy pro ještě lepší průchodnost zasněženým terénem.

Významnou výhodou byla také relativně jednoduchá údržba, kterou zvládali i méně zkušení mechanici přímo v hasičských zbrojnicích. Robustní konstrukce a mechanická odolnost znamenaly, že vozidla mohla být v provozu i několik desetiletí bez větších technických problémů. Pravidelná údržba zahrnovala především kontrolu podvozku, motoru a hasičského vybavení.

V současnosti jsou Tatry 805 v hasičské službě již vzácností, nicméně některé sbory dobrovolných hasičů je stále udržují v provozuschopném stavu jako záložní techniku nebo je využívají při slavnostních příležitostech. Jejich historická hodnota je značná, protože představují důležitou kapitolu ve vývoji československé hasičské techniky. Mnoho exemplářů bylo zachráněno a zrenovováno díky nadšencům a sběratelům historické hasičské techniky, kteří tak pomáhají uchovat toto významné technické dědictví pro budoucí generace.

Kapacita vody a hasicích prostředků

Hasičský automobil Tatra 805 byl vybaven nádrží na vodu o objemu 800 litrů, což představovalo na svou dobu poměrně solidní kapacitu pro prvotní hasební zásah. Nádrž byla vyrobena z kvalitního ocelového plechu a byla umístěna v zadní části vozidla. Její konstrukce umožňovala snadný přístup při údržbě a čištění. Součástí výbavy bylo také přenosné čerpadlo PS-8, které dosahovalo výkonu 800 litrů za minutu při tlaku 8 atmosfér. Toto čerpadlo bylo možné využít jak pro čerpání vody z nádrže vozidla, tak i pro nasávání vody z externích zdrojů, jako jsou vodní toky, rybníky či požární nádrže.

Kromě vody vozidlo převáželo také zásobu pěnidla v samostatné nádrži o objemu 50 litrů. Pěnidlo bylo možné využít pro hašení požárů hořlavých kapalin a dalších specifických materiálů, kde samotná voda nebyla dostatečně účinná. Míchací poměr pěnidla s vodou byl nastavitelný podle typu požáru a požadované konzistence pěny. Vozidlo bylo vybaveno přiměšovačem, který zajišťoval správné dávkování pěnidla do proudu vody.

V základní výbavě vozu se nacházely také práškové hasicí přístroje s celkovou náplní 30 kilogramů hasicího prášku. Tyto přístroje byly určeny především pro hašení elektrických zařízení a požárů, kde nebylo vhodné použít vodu. Hasicí prášek byl účinný zejména při požárech třídy B a C, tedy hořlavých kapalin a plynů.

Pro efektivní využití hasebních prostředků byla Tatra 805 vybavena rozmanitým příslušenstvím včetně různých typů proudnic, rozdělovačů a armatur. K dispozici byly proudnice typu B75 a C52, které umožňovaly vytvářet různé typy vodních proudů od plného po mlhový. Hadicové vybavení zahrnovalo standardně 4 hadice B75 o délce 20 metrů a 8 hadic C52 stejné délky, což umožňovalo vytvořit dostatečně dlouhé vedení pro většinu běžných zásahů.

Důležitou součástí vybavení byl také přenosný naviják s vysokotlakou hadicí o délce 60 metrů, který umožňoval rychlý zásah bez nutnosti roztahování klasického hadicového vedení. Tento systém byl velmi efektivní při menších požárech a tam, kde byl obtížný přístup s klasickým vedením. Vysokotlaké čerpadlo dokázalo vyvinout tlak až 40 barů, což zajišťovalo účinný dostřik i při použití mlhové proudnice.

tatra 805 hasiči

Pro doplňování vody bylo vozidlo vybaveno sacím příslušenstvím, které zahrnovalo 4 kusy savic o průměru 110 milimetrů a celkové délce 8 metrů. Sací koš s zpětnou klapkou zajišťoval spolehlivé nasávání vody z externích zdrojů. Celý systém umožňoval doplnění nádrže vozidla z volného zdroje vody v čase přibližně 5 minut, což bylo pro tehdejší dobu velmi dobrým standardem.

Typické nasazení u hasičských sborů

Tatra 805 se stala neodmyslitelnou součástí československých hasičských sborů od počátku padesátých let. Vozidlo bylo nasazováno především jako rychlý zásahový automobil pro první výjezd k požárům a dalším mimořádným událostem. Díky své kompaktní velikosti a výborné průchodnosti terénem se osvědčilo zejména v horských a těžko přístupných oblastech, kde větší hasičská technika měla problémy s průjezdností.

V typické hasičské konfiguraci byla Tatra 805 vybavena základním hasičským vybavením včetně přenosné motorové stříkačky PS-8, která byla umístěna na korbě vozidla. Posádku tvořilo zpravidla družstvo 1+3, tedy velitel a tři hasiči. Vozidlo disponovalo také základními technickými prostředky pro vyprošťování a další zásahovou činnost. Významnou předností byla možnost rychlého výjezdu a dobrá manévrovatelnost v úzkých ulicích či na lesních cestách.

Specifickou vlastností hasičské Tatry 805 byla její univerzálnost. Kromě hašení požárů se vozidlo často využívalo při technických zásazích, jako byly dopravní nehody, odstranění spadlých stromů či čerpání vody ze zatopených prostor. Díky své robustní konstrukci a spolehlivému vzduchem chlazenému motoru zvládala i náročné klimatické podmínky, což oceňovaly zejména horské hasičské stanice.

V mnoha případech sloužila Tatra 805 jako podpůrné vozidlo pro větší cisternové automobilové stříkačky. Její mobilita umožňovala rychlý průzkum místa události a zajištění prvotního zásahu do příjezdu těžší techniky. Hasičské sbory si cenily také její nenáročné údržby a dostupnosti náhradních dílů, což bylo v tehdejší době významným faktorem.

Zajímavostí je, že některé hasičské Tatry 805 byly dodatečně upravovány pro specifické potřeby jednotlivých sborů. Například byly instalovány přídavné osvětlovací systémy, upravovaly se úložné prostory nebo se montovaly speciální navijáky pro vyprošťování. Mnohé jednotky si své vozy přizpůsobovaly podle místních podmínek a charakteru nejčastějších zásahů.

I přes svůj věk zůstávaly tyto automobily v aktivní službě u mnoha sborů až do osmdesátých let, některé dokonce i déle. Jejich spolehlivost a jednoduchost konstrukce z nich učinily legendární hasičské vozidlo, které si vysloužilo přezdívku kačena díky charakteristickému tvaru kabiny. Dodnes se některé exempláře dochovaly v perfektním stavu u sborů dobrovolných hasičů, kde slouží jako historická technika při ukázkách nebo slavnostních příležitostech.

Významnou roli sehrála Tatra 805 také při výcviku nových generací hasičů, kdy na těchto vozidlech získávali první zkušenosti s řízením hasičské techniky. Její ovladatelnost a předvídatelné jízdní vlastnosti z ní činily ideální výcvikové vozidlo. Mnozí pamětníci dodnes vzpomínají na své první kilometry za volantem kačeny a na nezapomenutelný zvuk jejího vzduchem chlazeného motoru.

Současný stav a zachované kusy

V současnosti se na území České republiky nachází několik dochovaných exemplářů hasičské Tatry 805, které jsou důležitým svědectvím historie československého hasičského vozového parku. Nejvíce zachovalých kusů lze nalézt v hasičských muzeích a u sběratelů historické požární techniky. Významná část těchto vozidel prošla náročnou renovací, která jim navrátila původní vzhled z doby jejich aktivní služby.

Mezi nejlépe zachované exempláře patří Tatra 805 ve sbírce Hasičského muzea v Přibyslavi, která je plně pojízdná a pravidelně se účastní různých veteránských srazů a hasičských akcí. Tento konkrétní vůz sloužil původně u jednotky požární ochrany v Jihlavě a prošel kompletní renovací v roce 2008. Další významný exemplář se nachází v Technickém muzeu v Brně, kde je součástí stálé expozice hasičské techniky.

Některé sbory dobrovolných hasičů si své Tatry 805 uchovaly jako připomínku historie jejich jednotky. Například SDH Velké Meziříčí vlastní exemplář, který byl v aktivní službě až do konce 80. let a nyní je využíván při slavnostních příležitostech a ukázkách historické techniky. Vůz prošel citlivou renovací, při které byl zachován maximální počet původních součástí.

V soukromých sbírkách se nachází přibližně dvacet kusů hasičských Tater 805, přičemž asi polovina z nich je v provozuschopném stavu. Zajímavostí je, že některé exempláře byly objeveny v původním stavu v různých zemědělských družstvech a průmyslových podnicích, kde sloužily jako záložní hasičská technika dlouho po jejich oficiálním vyřazení z aktivní služby u hasičských sborů.

tatra 805 hasiči

Renovace těchto vozidel je náročná zejména kvůli obtížnému shánění náhradních dílů. Mnoho majitelů proto musí díly vyrábět na zakázku nebo je získávat z jiných vyřazených vozidel. Specifickým problémem je renovace hasičské nástavby, která byla často upravována podle potřeb konkrétních jednotek. Dokumentace těchto úprav se většinou nedochovala, což komplikuje návrat do původního stavu.

V posledních letech roste zájem o zachování těchto historických vozidel, což se projevuje vznikem specializovaných skupin restaurátorů a sběratelů. Ti si mezi sebou vyměňují zkušenosti a náhradní díly, čímž přispívají k záchraně dalších exemplářů. Některé kusy byly dokonce zachráněny doslova na poslední chvíli před sešrotováním a díky nadšencům se podařilo je zachránit pro budoucí generace.

Zajímavým trendem je také využívání renovovaných Tater 805 při natáčení historických filmů a dokumentů, kde slouží jako autentické rekvizity z období 50. a 60. let. Díky své charakteristické siluetě a typickému zvuku dvoutaktního motoru jsou tyto vozy nenahraditelnou součástí československého motoristického dědictví.

Význam pro československé hasičství

Tatra 805 představovala pro československé hasičství významný milník v poválečném období. Tento lehký nákladní automobil se stal základním pilířem hasičských sborů napříč celou republikou, především v menších městech a obcích, kde větší hasičská technika nebyla potřebná nebo by se do úzkých uliček ani nedostala. V letech 1953 až 1960 bylo pro hasičské účely upraveno několik set vozidel Tatra 805, které byly vybaveny speciální hasičskou nástavbou a nezbytným vybavením pro zásahy.

Vozidlo se osvědčilo zejména díky své výborné průchodnosti terénem a spolehlivosti v náročných podmínkách. Vzduchové chlazení motoru bylo velkým přínosem především v zimních měsících, kdy odpadaly problémy s nemrznoucími směsmi a údržbou vodního chlazení. Hasičská verze Tatry 805 byla standardně vybavena motorovou stříkačkou PS-8, hadicovým vybavením, žebříky a základním hasičským nářadím. Důležitým prvkem byla také cisterna na vodu o objemu 800 litrů, která umožňovala okamžitý zásah bez nutnosti napojení na externí vodní zdroj.

Významnou roli sehrála Tatra 805 také při modernizaci hasičských sborů v odlehlých oblastech. Díky své kompaktní velikosti a robustní konstrukci dokázala obsloužit i těžko přístupné horské oblasti a odlehlé vesnice. Hasičské sbory tak mohly efektivněji zasahovat i v místech, kde byla dosavadní technika nedostačující nebo zcela chyběla. Vozidlo se stalo symbolem profesionalizace československého hasičství a přispělo k významnému zvýšení akceschopnosti hasičských jednotek.

Pro mnoho hasičských sborů představovala Tatra 805 první motorizovanou techniku, která nahradila zastaralé ruční nebo koněspřežné stříkačky. Tento přechod znamenal revoluci v rychlosti a efektivitě zásahů. Doba dojezdu k požárům se výrazně zkrátila a hasiči mohli přepravit více vybavení než kdykoliv předtím. Vozidlo také umožňovalo přepravu až osmičlenné posádky, což významně zvýšilo možnosti při záchranných akcích.

Konstrukční řešení hasičské verze Tatry 805 bylo natolik zdařilé, že mnohá vozidla sloužila v aktivní službě až do 80. let 20. století. Některé exempláře jsou dodnes udržovány ve funkčním stavu a slouží jako cenné exponáty v hasičských muzeích nebo při předváděcích akcích. Tatra 805 se nesmazatelně zapsala do historie československého hasičství jako spolehlivý pomocník, který pomohl modernizovat a profesionalizovat hasičské sbory v období, kdy byla kvalitní hasičská technika nedostatkovým zbožím.

Význam tohoto vozidla pro československé hasičství je dodnes připomínán pamětníky a odborníky na hasičskou techniku. Mnozí vyzdvihují především jeho univerzálnost, spolehlivost a schopnost dostát náročným požadavkům hasičské služby v různorodých podmínkách československého území.

Parametr Tatra 805 hasičská
Rok výroby 1953-1960
Motor T-603 vzduchem chlazený
Objem motoru 2545 cm³
Výkon 55 kW (75 k)
Maximální rychlost 70 km/h
Pohon 4x4
Objem nádrže vody 800 l
Posádka 1+8
Hmotnost 5500 kg

Publikováno: 12. 06. 2025

Kategorie: doprava